Sunday, December 28, 2008

SELAMAT TAHUN BARU

Sedar tak sedar, dalam awal minggu ini, telah sampai di ambang pintu hidup kita, tahun baru 1430H. Dalam minggu yang sama ini juga tiba tahun baru 2009M. Ertinya tempoh kehidupan kita sudah terkurang setahun lagi ..... Bakinya tak mungkin kita ketahui. Kita sentiasa memohon kepada Allah, sebenarnya, untuk menambah tempoh baki kehidupan kita itu, dengan harapan kita dapat berbuat kebaikan, dan mendapat rahmat serta keredhaan-Nya. Dalam ceramah tahun baru di surau tadi, ada satu perkara berkaitan dengan rahmat dan keredhaan Allah yang ditekankan yang boleh dijadikan ingatan. Kata penceramah, memang kita ini sentiasa cuba berbuat kebaikan. Kita mahu menjadi insan yang bertaqwa, melakukan yang disuruh dan meninggalkan yang ditegah Allah. Pun itu dapat kita lakukan, katanya, tidak semestinya kita mendapat keredhaan dan rahmat Allah, sedangkan keredhaan dan rahmat-Nya itulah yang menentukan kita mendapat balasan baik di alam akhirat, iaitu syurga. Kerana itu, kata penceramah, ada golongan ulamak yang menyatakan keredhaan dan rahmat Allah itulah yang perlu dijadikan sasaran hidup di dunia ini. Dalam kita melakukan yang disuruh dan meninggalkan yang ditegah, janganlah alpa daripada memohon keredhaan dan rahmat ALLAH.
SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU 1430H & TAHUN BARU 2009M. SEMOGA SEPANJANG TAHUN BARU DAN TAHUN-TAHUN SETERUSNYA KITA BERUPAYA UNTUK BERIBADAH SERTA MENDAPAT KEREDHAAN DAN RAHMAT DARI ALLAH.

2 comments:

WELAS ASIH said...

Salam
Salah satu yang membuat orang menjadi bijak adalah senantiasa menghitung-hitung hari yang Allah izinkan untuk kita jalani.
Sebab dari sana kita dapat menghitung-hitung betapa besar karunia serta nikmat yang Allah berikan bagi kita.Oleh karenanya tak ada alasan bagi kita untuk tidak bersyukur.

Temuk said...

Salam & terima kasih. Amat menakjubkan, melalui blogging ini, insya Allah kita akan terusan dapat mengingati & mengingatkan perkara yang baik-baik.