Thursday, February 18, 2010

C N Y 2 0 1 0

Pada hari Ahad 14.02.2010 yang lalu, Tok Wan (Temuk) & Tok Umi tambah satu calit lagi atas lengan baju. Naik pangkat! Dari 5 cucu kepada 6 cucu. Alhamdulillah! Ada yang senyum, atau kaget?

Jadi, 14.02.2010 = C N Y = Cucu ke eNam Year. The 6th Grandchild Year. That day was also the Chinese New Year.

The latest addition to the existing ‘extended family’ is a boy. So, Alfian (our 2nd son) & Wan, now have 1 girl & 1 boy (Pics below).










Our 1st son Izhal & wife Farah have got 4 boys, enough to cause walls to crack when they have their brotherly fights!












Our 3rd, & only daughter, married about eight months ago, hasn’t got any child yet. Tok Wan & Tok Umi, syabaaar yo!



We are indeed grateful to Allah The Al-Mighty that He has blessed us with so ‘many’ grandchildren. May be more will come, who knows!

I’ve been telling my children to plan well for their families. Family planning is not only about family size, where to stay, or about children’s schooling and expenses. It’s also about effective handling of one's office and home tasks, and about fulfilling specific obligations that one has towards his or her immediate family members, relatives & community, etc. that may affect, or be affected by, the family.

Tok Wan & Tok Umi amat bersyukur, semasa below 65 ni (below 64, 63 pun betul lagi ketika ni, hehehe), dah merasa, dengan izin Allah, bercucu. Berbondong-bondong pulak tu! Ini satu pengalaman tersendiri. Ada rakan sebaya yang anak-anak mereka belum pun berkahwin, oleh sebab-sebab tertentu. Lambatlah sikit nak bercucu. (Sabarlah ye, kawan!). Itulah rezki & ketentuan Allah.

Talking about grandchildren, could there be friends out there, who are my peers (in terms of age), whose grandchildren are already married now? Wow! But the probability is there, right? These friends, their children and their grandchildren, might have married at a very, very young age. At 18 or 19, perhaps?

28 comments:

ahmad humairi said...

salam,

Congratulations for having 6th new born grandchildren. May Allah bless you and your family and always have longevity and perhaps, a great-grandchildren.

How's Faiq in school? He must be a smart boy as his Tok Wan is...

Pak Idrus said...

Temuk, Nothing like having grandkids around especially so during our golden age. It is a bonus for us.

Well, the arrival of those grand kids are indeed a blessing. It is indeed great to be address as Atuk and Nenek or Tok Wan, Tok Ayah or Tok Umi or Mak Tuk or whatever one is address.

They were such fun to have around. A blessing indeed.

Be Somebody with Vemma said...

Tahniah...semoga berbahagia disamping anak2 n cucu2 tersayang..dpt cucu kacukan melayu-inggeris nanti pasti lawa..sy bakal menerima ahli keluarga baru ada hujung tahun nie..Insya Allah

Deen

Ayah Zain said...

Salam Tok Wan,

Tahniah dapat cucu baru. CNY lagik Moga berbahagia hendaknya

Temuk said...

Salam Cikgu Humairi
Thank you for your doa. And for your concern about Faiq. He seems to be doing fine, although he was a bit demoralized earlier on when he was moved from 1 Seroja to 1 Tanjung. He thought he was demoted!

Temuk said...

Salam Pak Idrus
Thank you for dropping by. You are right. Only certain lucky people would have the chance to become grandpa or grandma. It's interesting to note that among the Malays, there a so many different terms used for grandpa & grandma. Have a nice day!

Temuk said...

Salam sdr Deen
cTerima kasih. Semoga Cucu kacukan pun tiba juga nanti, insya Allah. Mudah2an bakal ahli keluarga baru sdra itu sentiasa sihat sejahtera, sementara menanti hari bersua muka dgn kaum kerabatnya.

Temuk said...

Salam sdr Zain
Terima kasih. Insya Allah bahagia. Bila menatang cucu, kita kata cucu yg jaga kita. Dia yg hiburkan kita! Ceria selalu!

luahfikiran said...

Salam.

Tahniah. Lagi ramai lagi baik! InsyaAllah, saya pun menambah cucu.

Temuk said...

Salam sdr luahfikiran
Terima kasih. Lagi ramai memang bagus. Atuk nenek jangan dapat kepala pening, tapi hati hening. Peringkat kita, ini era bercucu-cucuan! Semoga ada peluang, saksi cucu-cucu berumahtangga. Hehehe.

Kak Nora said...

Salam Temuk,
Tahniah!Semoga gembira melayan cucu-cucu yang comel. Saya dengan cucu-cucu (saudara) macam kawan-kawan, penat juga melayan mereka. Betul, Temuk, ada yang semuda 40 tahun dah ada cucu, Tok dan Nek Muda. InsyaAllah, akan bertambah cucu Temuk.

KUNTONG said...

Selamat berkenalan Saudara Temuk. Semoga Temuk dan famili snntiasa sihat walafiat.

Aida Ali said...

Sayang anak tangan-tangankan, sayang cucu pulak macamana ya, cikgu?

Temuk said...

Hjh Nora
Terima kasih. Kasih teman membawa kenangan. Kasih cucu membawa keceriaan. Tok & Nek muda lagi panjang pengalaman, ye. Penat melayan cucu, berehatlah bila perlu. Salam bahagia.

Temuk said...

Salam sdr Kuntong.
Terima kasih singgah. Semoga sdr sekeluarga juga sentiasa sihat & bahagia. Insya Allah dapat sama-sama bertukar cerita bila mampir & dimampiri.

Temuk said...

Salam, Cikgu Aida
Semasa mula bertugas di Kolej Pertanian Malaya (1971) saya ingat-ingat lupa - rasanya ada pelajar bertanya tentang 'tidak logiknya' peribahasa 'sayang anak tangan-tangankan, sayang isteri tinggal-tinggalkan'. Bila dah tahu maksudnya yg sebenar, baru dia akui kecantikan kata-kata orang tua kita. Hehehe, ye juga, kot sayang cucu, buat apa ye? Sementara bloggers sama fikirkan, mungkin saya jawab begini dulu: Sayang cucu, bancuhkan susu!

Kak Nora said...

Temuk,
Sayangkan cucu, layan-layankan, InsyaAllah bila kita dah berumur(sekarang belum lagi berumur :=) ) mereka akan layan kita pula.Mudah-mudahan.

Temuk said...

Hjh Nora
Setuju! Asal jgn 'over', kan? Bapa si cucu pun cemburu. Si datuk pun kata, dulu tak berani beri lebih2 sebab tak cukup. Hehehe. La ni, bukanlah berlebih2 sangat, tapi utk cucu2 tu, sikit2 bolehlah. Salam.

azieazah said...

Salam BANG TEMUK.. tahniahhh...

seronok nyer layan baby..

Temuk said...

Hi azieazah
Terima kasih. Dia orang ni sekali-sekali hinggap. Tok Wan pun eksyen sementara ok, besok dah 10 cucu mungkin kudrat pun dah melarat! Minta-minta sihatlah selalu. Wow! Jauh perjalanan & banyak cerita pengembaraan azie baru-baru ni. Alhamdulillah, Allah beri kelapangan. Salam bahagia.

AUR said...

Salam Pakcik...Sori la lambat sikit wish congratulation!!!!

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam temuk,

Alhamdulillah! Tahniah. Saya belum lagi bercucu walaupun kedua2 anak perempuan saya dah kahwin 6 tahun yang lalu. Belum ada rezeki lagi.

Puan Isah said...

Semoga dimurah kan rezeki dapat byk lagi cucu dan cicit, Temuk :)
Tahniah!
Salam Bahagia

Kak Teh said...

Temuk, maaf kerana terlambat ucap tahniah sebab internet uat hal.

Seronoknya dapat menimang cucu seorang lagi. Nampaknya akan bertambah lagi nanti.

Temuk said...

Salam AUR
T. kasih. Maaf lambat respon. Baru sedar bila jenguk entri lama ni. Tahun berapa, agak2, AUR boleh timang cucu?

Temuk said...

Hjh Zainab
T. kasih. Maaf lambat respon sbb baru tringat tengok entri lama. Insya Allah nnti adalah rezeki. Naik pngkat jadi grandma, nenek, atau dah fikir title apa?). Camana, tak usik2 ke kat puteri2 tu?

Temuk said...

Hi Isah
T. kasih. Maaf lewat respon. Lain kali entri2 lama ni pun kena tengok selalu. Hehehe. Masa dapat cicit, mungkin mata saja yg boleh kelip-kelip. Masa tu Great grandpa mampu baring je!

Temuk said...

Kak Teh
Salam & thanks. Maaf, baru gostan tengok entri lama. Mudah-mudahan, yg belum 'beri' cucu kat Tok Wan ni, insya Allah, segera ambil tindakan! Kami menunggu cerita konsert Amy di UK dari Kak Teh. Terlupa, sudah ke belum.