Thursday, January 19, 2012

AT THE END OF IT, "TENAGA"LESS ....

At around 10 am today, I felt so sleepy and dull.....

"Ha, ha, I better grab that rake. And do some cleaning up around the house!"

And then, of course, your eyes will also begin staring at other things. Not just the 'dry summer' leaves. There are also dead branches that need to be taken down. There are fallen palm leaves as well that must be attended to. And there are plants that certainly need  a little bit of urgent  grooming!

"Wow, there is too much garden waste now... I certainly require a big plastic bag!"

 
One bag, then two!

 
 At 12.30 pm. or so, I could sense that my body was already feeling 'asam-asam'..., signalling 'stop work'! 

Then, the load of otherwise useful compost  materials, had to be quickly transported to the usual place outside the gate for the Bandaran Team to collect. 


"When are they coming, ha?"

At around 1 pm., after taking my bath, I could certainly feel it.... "satu badan 0 tenaga"!
  

24 comments:

Adry@Daun said...

As salam cikgu,
Ni dah dikira senaman. Senaman sangat baik untuk kesihatan. Orang kata, hobi bertani atau bertanam ni boleh menyihatkan badan. Setuju kan?

Temuk said...

ADRY
Salam sejahtera. Tentulah saya sangat setuju. Cuma "senaman" yang ini kira tak begitu teraturlah dengan pergerakan-pergerakan tertentu dan bilangannya yang ditentukan. Yang ini, teringat nak sapu, sapu; teringat nak cantas, cantas; dan kemudian melompat pula kepada kerja-kerja lain. Tapi, memang candu juga kerja di keliling rumah ni. Tak sedar waktu. Bila dah keletihan sangat, barulah berhenti. Tak balik kampungkah cuti panjang ni...ada ke lagi kampung?

Adry@Daun said...

Cikgu,
Pergerakan yang tak teratur tapi melibatkan seluruh anggota badan. Itu lebih baik drp senaman bagi saya. Bila kita buat senaman macam ni, sperti ada kepuasan bila dah siap kerja(senaman) tu bila lihat persekitaran yg lbh elok. Saya masih ada kampung. Dua buah kampung, satu kampung lama(tempat lahir) dan satu lagi kampung tempat membesar.

azieazah said...

Salam Bang TEMUK,
saya rindu nak buat kerja kerja macam tu...

Aku said...

Salam,
makanlah jamu, kang. ma'ajun ke... hahaha

@xiiinam said...

Memang pembersih orangnya Paman Temuk ni!

Temuk said...

ADRY
Memang puas hati bila peluh membasahi baju, dan lihat persekitaran menjadi lebih kemas. Tengok dan syok sendiri, pun! Masalahnya bila dah sudah seronok kerja, terasa letih pun tak berhenti...melajakkan diri...itulah punca kepenatan. Memang patut berdisiplin.

Baguslah masih ada kampung. Dua pula tu! Kata orang, bila teringin nak balik kampung, adalah juga tempat yang boleh dituju.

Temuk said...

AZIEAZAH
Salam. Tak mengapa kalau rindu itu tak boleh diubat cara begitu. Penuhi rasa rindu dgn cara lain. Bagi saya, tujuan utama kerja keliling rumah tu nak cari peluh (sebab nak jadikannya bersih atau cantik, tak nampak pun!). Jadi, kalau tak melakukannya, berjalan kakilah saya keliling kawasan kediaman. Biasa tak Azieazah lakukan brisk-walking atau jogging?

Temuk said...

AKU
Salam. Tak payah makan jamu atau makjunlah. Payah cari. Lagi pun pahit, kok. Kakang nyanyi sajalah:

Suwi suwi orak jamu
Jamu godhong nongko
Suwi suwi orak temu
Temu pisan ngobati loro!

Temuk said...

@xiiinam
Memang suka nak jadi orang yang pembersih. Tapi bila tengok markah KPInya, hehehe, banyak 'non-compliance'nya.

Sudah sedia dengan macam-macam program famili sepanjang cuti raya Cina yang panjang ni?

Azian Elias said...

Assalam Pak Temuk.


aktiviti keluar peluh ye..Bagus tu..Semoga Pak Temuk sentiasa sihat dan bertenaga..

kasihibu said...

salam pakcik
sya kalau balik kampung baru ada peluang menyapu keliling rumah macam tu, seronok waalupun penat tp rasa puas melihat peluh menitik dari dahi

rasa saujana mata bila dah bersih dan kemas kan?

ahmad humairi said...

assalamualaikum,
terasa seronok menjadi 'majlis bandaran' kerana saya 'sapu' apa yang ada masuk perut kerana takut membazir.

Temuk said...

KASIHIBU
Salam kasihibu. Gemar juga menyapu-nyapu luar rumah, ya? Balik kampung tiap minggu ke? Alahai, kot sebulan sekali, maknanya dapat menyapu sebulan sekali aje. Tak mengapalah, tahan lamalah penyapu, tak haus-haus.

Temuk said...

CIKGU HUMAIRI
Yang saya tahu selalunya orang rumah yang kena main peranan 'elakkan membazir' tu. Sampai depa komplen, sebab tak boleh stabilkan atau kurangkan 'timbangan'. Tapi sebenarnya bila kita kata yang anak-anak tak habiskan tu simpanlah dalam peti ais, depa buat tak dengar pula, hehehe.

Walo ape pun bagueh benor le kalo ketue ghomah pun boleh tolong + ambek aleh keghoje oghang ghumah.

LadyBird said...

salam pakcik..
rajin betul pakcik kemas kwsn rumah..
byk betul sampah daun tu..
berplastik2..

Temuk said...

LadyBird
As-salam. Teringin nak rajin, tapi tahu sajalah kudrat warga emas. Seboleh-bolehnya tak mahu Pakcik gunakan plastik (sangat 'environment-concious' Pakcik ni!), tapi nak dibakar di sekeliling rumah, takut pula api menjilat kawasan orang. Mungkin nak kena fikirkan cara memburuk dan meleraikan sampah sarap dan menjadikannya baja kompos yang berguna. Selamat bercuti panjang.

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum saudara Temuk,

Wah betul-betul punya kerja kuat ni. Eksesais secara tak langsung yer.

P/S Saudara Temuk, kalau free jemput singgah ke sini ikhtiar-sambungan

Al-Manar said...

I doubt I can do what you do. If at all I would do a little sweeping around, just where the need is greatest. Then I would dump it in a pit for open burning! I like the smell of the palls of smoke. Environmentalist? Well there is no 'bandaran' here.

Temuk said...

KUNANG-KUNANG
Waalaikumussalam. Memang cuba kerja kuat, tapi terbatas kudrat. Semasa peluh mengalir di badan, terasalah sihat dan nyaman. Beberapa jam selepas itu, terasalah satu jasad bagaikan kaku!

Insya-Allah saya akan ke ikhtiar-sambungan nanti. Apalah agaknya tu...

Temuk said...
This comment has been removed by the author.
Temuk said...

AL-MANAR
You are so fortunate because you live by the seaside. The sea breeze itself will make you healthy, as such you don't have to worry about doing a lot of physical exercises. Yes, certainly, even the smell of smoke which comes out of open burning can be of interest to many people. Too much of smoke can however irritate our eyes and lungs!

Kakzakie said...

Sebab itulah cikgu kelihatn masih sihat macam bapak kakak tak boleh duduk diam. 4 jam buat buat 5S tu mengalahkan org yg joging cikgu. Kalau kakak ada rumah yg luas kawasan macam cikgu bestnya....

Temuk said...

KAKZAKIE
Tak luas mana pun kawasan saya ni. Wes tuwek ni kalau duduk diam jadi mudah bingung. Bapak kakzakie pasti sokong apa yang saya kata ni. Betul juga kata orang, kerja-kerja di sekeliling rumah boleh jadi satu terapi. Asal jangan berpanas terlalu lama, bimbang badan jadi berapi.