Saturday, January 8, 2011

FAIQ IS NOW IN YEAR 2


January 3, 2010 was Faiq's first day of formal schooling, at his brand new Sekolah Rendah Bandar Seri Putera, Bangi. On that day, I had the privilege of taking this 1st grandson to school for registration. Tok Wan's other task was to help him buy his school uniforms, books and other necessary stuff, at the school bookstore. Tok Wan was also supposed to stay around to make sure that Faiq didn't leave his classroom, which certainly was viewed by many of the new Year 1 pupils as an unfamiliar place!

Year 2: First day of school, 4th. January 2011.

Year 1: First day of school

Year 2: Have the trees and I grown taller?

Year 1: Excitement and uncertainty?

 Faiq had apparently taken about two weeks to get himself adjusted to school life when he was in Year 1. He did cry on several occasions. Kesihan si Faiq. Initially, he was upset over his transfer from 1 Seroja to 1 Tanjung, thinking that the latter was an inferior class. It was funny that Faiq thought I could hear him everytime he cried. He was ashamed of that, and promised every time he met me not to cry again!


Year 2:  Strangers again?

Year 1: First day, break time. Too confused whether to eat or not!


We always believe that time doesn't crawl, but flies. Time does fly, and at super, supersonic speed! When 4th January, 2011 flew in, it was fated that I would again be sending Faiq to his school, for his Day 1,
Year 2 session. Coincidentally, Faiq’s Abah was busy on that day with his first day lectures and
meetings in UPM. Faiq’s Mami, unfortunately, had to look after Ilm, Faiq's youngest brother, who was
recuperating from a knee operation at Hospital Serdang. So, Tok Wan had to take charge, again!

All the Year 2 pupils were grouped into 13 classes, namely Lili, Melur, Tanjung, Kenanga,
Cempaka, Dahlia, Anggerik, Ros, Seroja, Petunia, Ixora, Bogenvila, and Gardenia. Faiq was excited to be admitted into 2 Lili, regarded as the top class. He was also thrilled because he too
had been chosen to be a Pengawas.

"My brother, Farish, accompanying Tok Wan to fetch me home."

Year 2, second day.






















Faiq was happy to find Mahenraj, his keen competitor, in the same class. Mahenraj was his 1 Tanjung classmate last year. In terms of academic performance, Mahenraj was 1 Tanjung's top pupil. Faiq was second. And Alysha, an Indian girl, also joining 2 Lili, was third best.

Year 2: Mahenraj and Faiq

Alysha, with her pink stroller bag, standing in the middle.

My guess is, most if not all the top 3 from the other 2010 Year 1 classes were there in 2 Lili that
day. It would be interesting to see how these Lilis, considered the best of the best, would
perform this year, and in time to come. I did remind Faiq on the very first day school began
that academic excellence should not be his sole 'target' for going to school.


The way forward!

Semoga tahun hadapan ada lagi rezeki untuk Tok Wan menyaksikan Faiq meneruskan persekolahannya ke Tahun 3. Insya-Allah! Dan tambahan dua lagi cucu ke sekolah,
kedua-duanya ke Tahun 1, Farish (adik kepada Faiq) dan Farhanah, cucu perempuan Tok Wan
yang pertama, sepupu kepada Faiq dan Farish.

Dikira dari tarikh menghantar Faiq memasuki Tahun 1 persekolahan pada tahun lepas, hingga ke tarikh memasuki Tahun 2 persekolahan beberapa hari yang lalu, umur Tok Wan telah pun bertambah setahun. Maknanya, hayat Tok Wan telah pun berkurangan setahun juga. Allah jualah yang maha mengatur, menentukan dan mengetahui segala-galanya!



16 comments:

ckLah@xiiinam said...

Salam ...
Dah sekolah putu embah....

Adik ckLah yg di BBB memilih Sekolah Rendah Agama Integrasi BBB untuk anaknya yang baru masuk tahun 1.

luahfikiran said...

SALAM,
HEBATNYA TOK INI ! TOK TUNGGU DI MANA? DI KANTIN NI ! MASUK BILIK DARJAH DAN DUDUK SEBELAH CUCU, KAN LEBIH BAIK?

Temuk said...

Salam ckLah
Alhamdulillah, kata orang merasa tengok & uruskan, walau cuma sehari dua.

Bagusnya ponakan ckLah masuk ke SRA BBB tu. Mungkin satu hari dapat ketemu adik ckLah tu. Cikgune nang Convent iki kapanlah arek putunan, yo? Insya-Allah, kan tiba masanya.

Temuk said...

Salam LUAHFIKIRAN

Masa cucu di Tahun 1 lebihlah harinya si Atuk 'mutor-mutor' kat kantin. Sempat banyak kali isi perut, merasa nikmatnya kantin cantik & makanan bagus zaman ini. Kantin sekolah Atuk dulu cuma gobok atap nipah saja. Tapi, ada juga bagusnya. Murah + menyelesakan tekak kanak-kanak zaman tu. Nasi lemaknya benar-benar lemak. Harga pun 5 sen saja. Campur air batu kepal 5 sen, oklah dah si perut.

Atuk tak berani duduk dalam kelas, takut Pn cikgu atau Cik cikgu suruh kita jadi Ketua Darjah pula. Kihkihkih.

roha said...

Salam.
Comey cucu atok ni.Mesti bijak, minda cerdas matanya pula bercahaya.Semoga menjadi anak soleh.

ahmad humairi said...

Assalamualaikum,

Alhamdulillah,
bila anak-anak dah bekerja dan berkahwin, ayah ibu merasakan tidak dibebani lagi, tapi apakan daya sesudah mereka beranak pinak...kita masih dibebani menjaga cucu pula...namun kita tetap bahagia. Hanya nafas terakhir memberikan kita rehat yang panjang.

Faiq - tahniah. Dah jadi pengawas tu kenalah bantu cikgu...jangan buli sudah...selamat maju jaya buat Faiq.

Yan said...

Salam Temuk,

amboi tokwan sampai dalam kelas ikut tu.. Excited ye tok wan..

Temuk said...

Salam CIKGU ROHA
Terima kasih di atas doa. Mudah-mudahan dia menjadi insan soleh. Tidak lupa kepada tanggungjawabnya terhadap Penciptanya, juga ummahnya. Semoga Cikgu & famili sihat sejahtera.

Temuk said...

Wa'alaikumussalam CIKGU HUMAIRI

Kita pun bersyukur sekiranya Allah mengizinkan berterusannya keinginan & kemampuan membantu mereka yang memerlukan, apatah lagi ahli keluarga kita.

Kebetulan, baru saja menziarahi seorang teman yang bakal dibedah akibat kanser, tetapi tetap menyebut-nyebut tentang harapannya utk terus membantu anak-anak walaupun telah bekerja, malah beranak-pinak. Hidup ni penuh kengerian & kesedihan juga kan, Cikgu?

Terima kasih di atas ucapan tahniah & maju jaya utk Faiq. Insya-Allah akan saya sampaikan.

Temuk said...

Salam YAN

Tak berani masuk kelas kecuali masa selesaikan yuran. Tak mahu cikgu-cikgu merangkap tugas guru kelas dewas pula! Tapi, kata orang utara, tetap 'kelitin' keliling kelas, terutama masa si cucu dalam 'minggu orientasi', Tahun 1.

Semoga sihat & ceria selalu.

Abu Aiman said...

Semoga tok wan dipanjangkan umur dalam kesihatan untuk melihat kejayaan anak cucunya, insyaAllah...

Kakzakie said...

Salam cikgu Temuk,

Perjalanan yang panjang
dulu anak kesekolah pergi sendiri sebab ayahnya sibuk dgn tugasan....

Kini dah jadi atuk kena hantar cucu. Untunglah Faiq tiap awal tahun Tok Wan hantar pergi sekolah.

Temuk said...

Salam ABU AIMAN

Terima kasih banyak-banyak di atas doa itu. Insya-Allah, Amin!

Cerita umur(hayat) & kesihatan: itu cerita yg lebih menggerunkan para warga emas spt saya. Semoga Allah memberi segala-gala yg baik utk kita.

Temuk said...

Salam KAKZAKIE

Sementara mampulah, Kakzakie.
Kira dah tahap 'hayat bonus' ni, nak cuba masimumkan apa-apa yg terdaya dibuat. Semoga DIA sentiasa membantu.

Untung cucu dihantar. Untung jugalah atuk boleh & sempat menghantar. Nyatalah keuntungan itu rezeki besar dari-Nya. Ceria selalu!

sayangsayangibu said...

salam Pakcik Temuk
cucu atok, mesti hati dia riang bila atok ada bersama ;p

Temuk said...

Semoga sihat & sejahtera SAYANGSAYANG IBU,

Betul tu. Tapi si Atok pun tahan dua tiga hari saja, sebab si cucu duk jauh, lain 'bandar baru'. Selamat berhujung minggu.