Wednesday, July 17, 2013

MY YOUNG MULBERRY TREE

The 18" mulberry cutting that my eldest son, 
Izhal, gave me, has taken about 2.5 months to grow and deliver its 
first batch of fruits. Syukur alhamdulillah!

 
 
 I might have to move the plant to an open area so that it can grow 
bigger and give me more fruits, hihihi! The flower pot where it was originally 
planted is certainly restricting its growth.

I wonder when I could actually pluck those exciting 
dark-purple berries and munch them.....  Any advice, please!

36 comments:

waliz said...

it is sweeter when it turns black

smRose said...

salam pak temuk,

petik bila dah warna merah gelap, itupun kalau burung ngan semut tak jumpa dulu la, tapi kalo yg merah tu walopun masam tapi sedap gak

Khai♥Rin : anies said...

Kalu damsk nnt bleh mkn begitu je ke?

Temuk said...

WALIZ
Thank you for dropping by. And tq too for the useful piece of advice.

Temuk said...

smRose
Wa'alaikumussalam smRose. Terima kasih di atas panduan yang diberikan. Kalau si burung atau para semut mencicipinya dulu pun tak mengapalah. Kalau nak pastikan dapat merasa, mungkin nak kena bungkus ya, hihi.

Temuk said...

KhaiRin:anies
Setahu Pak Temuk semua jenis berry boleh dimakan begitu saja bila dah masak. Mulberry ni rasanya jnis berry yang tak popularlah, taklah seperti strawberry. Saja seronok-seronok tanam.

Amie said...

Assalamualaikum Ayah,
kalau dicokot semut itu tandanya ada sedikit rasa manis di sebalik yang asem-asem!

Nizam.Ariff said...

sedap.... api ada bau semacam je la.. bau mulberry..

inikah pokok yang ulat sutera makan? Kalau betul, kakang boleh ternak ulat sutera pula...

Pak Idrus said...

Temuk, I planted it in my little garden and found that other than birds many kind of insects and parasite are drawn to live on this plant. Thus it affects the health of the other plants with diseases and hinders its growth. I decided to get rid of it from my garden to save the other plants. I do hope you watch this plant before it destroy the garden.

Take care.

Irfa said...

smoga berhasil :)

ahmad humairi said...

السلم عليكم ورحمة الله

Wah! Leh bwat ayo buah mulberry buke pose ptang ni...hihi

.....campo je sebiji buah tu dalam sejak ayo ribenaberi...

Selamat Berbuka Puasa!(Hissyyyhhh....baru jam 8.18 pagi nih)

Temuk said...

AMIE
Wa'alaikumussalam, Amie. Semoga sekabeane lujeng.

Yang selalu berlaku di luar tu, semut menyokot jari kaki. Mungkinlah juga penanda ada sedikit rasa manis di sebalik yang asem-asem para jari, hihihi.

suka suka said...

assalam Pak Temuk.. pokok saya dah lama mati... elok tanam pokok ni.. ada health property cer google!!

Temuk said...

NIZAM.ARIFF
Memang menarik, macam-macam berry, macam-macam rasanya. Dijangka, strawberry boleh memberi lebih kepuasan, tapi tak ngam pula dia utk ditanam di kawasan rendah. Setahu Kang Temuk, memang daun mulberrylah yang ulat sutera makan. Tanam cuma sepokok, utk seekor ulat sutera pun tak cukup!

Temuk said...

PAK IDRUS
Thanks a lot for that useful advice. I will be on the lookout, then. I have been seeing "white flies" clinging on to the leaves even before the plant started to bear fruits.

I saw lots and lots of mulberry trees in Uzbekistan (a major silk-producing country too) and they also serve as shade trees in places where tourists flock. I thought this particular plant that I am keeping now could also be used later on to provide shade, replacing my old mango tree that doesn't seem to be interested in fruiting anymore.

Have a nice day and a blessed Ramadhan, Pak Idrus!

Temuk said...

IRFA
InsyaAllah ada hasilnya. Tambah-tambah bila dipindahkan dari pasu sempitnya ke ruang terbuka kemudian nanti.

Temuk said...

AHMAD HUMAIRI
Wa'alaikumussalam warahmatullah, Cikgu Humairi.

Kalo sebijik mulberi dicampo dengan sejak ayo, sahlah jadi macam setitik dakwat dicampo dengan semue ayo Sungei Peghak, hihi. Seghonok nak ghase buah tu aje sebenonye. Pasei kite yang nanam. Di paso pun depe tak menjuei bende tu. Ade jugak rancangan nak jadikan diye pokok payung, gantikan pokok mpelam yang dah lame jadi payung bilek belakang tu. Pokok mpelam ni jugak mase ni tak ndak bebuah elok dah!

Temuk said...

SUKA-SUKA
Wa'alaikumussalam suka-suka. Tak minat buat rancangan menanam semula ke pokok mulberry tu? Sebab apa pokok tu mat? Umur berapa? Sempat berbuah tak?

ummuaidan said...

Assalam paktemuk
Seronoknya bila yg ditanam menjadi..byk2kan prunning..inshaallah blh dpt byk buah ..and don't forget to luaskan wilayah utk mulberri nie yer..
selamat berpuasa..salam ceria..:)

Temuk said...

UMMUAIDAN
Wa'alaikumussalam ummuaidan.
Terima kasih di atas tip tambahan itu - prunning! Pak Temuk pun nak buat cutting utk dibiakkan di kampung, kemudian. Ummuaidan ada menanam mulberry, kan? Selamat meneruskan ibadah puasa.

sudipVSsenduk said...

deco atas cupcake cantik ni cikgu...

Anonymous said...

assalamualaikum pak temuk...saya ana,tak sengaja terbaca blog pak temuk...cerita pasal pokok mulbery ni,pucuk daun pokok ni sedap di celur dgn air panas sampai layu,dibuat ulam...rasa sgt sedap,lemak2 tidak pahit...elok untuk wanita2 dalam pantang...saya kalau balik kampung,memang sasaran pokok ayah kat kampung...wassalam...

Aziela said...

Pak Temuk...I've never known mulberry actually, nor that taste it. It would be nice if Pak Temuk could share it here in future.

Adry@Daun said...

As salam Pak Temuk,

Sebenarnya saya dah singgah ke laman Pak Temuk dan bagi komen utk pokok mulberry ni tapi Mr. Google kata Ooppsss...tak blh komen sbb ada masalah..hehe..

Saya pun ada tanam mulberi dan dah mengeluarkan hasil tapi jarang dapat kat saya sbb ada peminat yang dtg makan. Bila dah byk buahnya blh buat jem.

Betul seperti kebanyakan komen yg diberikan, mulberry juga ada khasiat dalam perubatan herba.

Hjh Noralenna Abbas said...

Silkworms feed on mulberry leaves, right?

Temuk said...

sudipVSsenduk
Betulkah begitu, sVSs? Pak Temuk tak tahu pasal make-up cantik untuk cupcake. Makan cupcake tu memang sukalah. Cuma nak bayangkan berry yang macam ulat berbulu-bulu kecil tu nampak okkah duduk atas cupcake tu? Hihihi, lain orang memanglah lain cara melihatnya, kan? Selamat meneruskan ibadah puasa.

Temuk said...

ANA
Oh, yakah? Perihal pucuk mulberry boleh dijadikan ulam ni maklumat baru bagi Pak temuk. Terima kasihlah. Nanti Pak Temuk nak cuba jugalah. Agaknya kena dingamkan dengan ambal apalah, ya? Kg Ana di mana? Banyakkah orang di situ menanam mulberry? Terima kasih sekali lagi. Salam bahagia.

Temuk said...

AZIELA
I have been told that I'd have to wait till the berries turn black before eating them. The taste should be sweeter when they are fully ripe. I tried some that were still pinkish yesterday, and I thought they tasted like unripe strawberries. Masyaammm! Tapi kena ingat, lain orang lain citarasnya.

Temuk said...

Adry@Daun

Wa'alaikumussalam, Adry. Memang ada masalah sikit "ruang komen" Pak Temuk ni. Ada komen-komen balas Pak Temuk yang sudah masuk, kemudiannya hilang dari paparan.

Sekarang Pak Temuk lagi tahu, rupa-rupanya mulberry ini banyak juga ditanam orang disana sini di Malaysia. Teruja pula dengan komen Ana, yang selalu celur pucuk mulberry sebagai ulam. Adry pun kata, mulberry punyai nilai perubatan. Bila lihat pokok-pokok mulberry di Uzbekistan, Pak Temuk menyukainya juga sebagai pokok payung (shade tree).

Temuk said...

HJH NORALENNA ABBAS

Assalam Alenna. Now I know that, like the silkworms, we too consume mulberry leaves as ulam! (You might want to read Ana's comments above). Compared with the silkworms we might be better off in making the leaves tastier by soaking them in hot water and complementing them with many different types of sambal. Boleh cuba?

Anonymous said...

Salam Pak Temuk,ana ni...eheheh mmg pucuk tu sedap regukan dgn sambal belacan...kampung ana di kedah,tp tak ramai yg tanam pokok ni...ana sekarang di cheras,dekat sini bersepah2 pokok ni...sebelah nursery anak ana duduk pon,ade je sepokok naik liar...elok berbuah,tp selalu je ada pakcik makcik bangsa cina kutip...sepanjang nak le opis ana di cheras pon,ramai yg tanam pokok ni...cuma segan nak mintak,tak kenal..

Mej (B) Nor Ibrahim Bin Sulaiman said...

Salam Cikgu,

Saya 4 pokok. Bila musim buah, sampai tak habis makan. Rezeki burung.

Temuk said...

ANONYMOUS @ ANA
Oh, ana mai Kedah, ya? Ada juga Pak Temuk lalu lalang Cheras tapi tak perasan pokok mulberry ada di kawasan tu. InsyaAllah Pak Temuk akan cuba satu hari nanti, celuran pucuk mulberry + sambal belacan. Hihi, should be fantastic!

Temuk said...

MEJ (B) NOR IBRAHIM BIN SULAIMAN
Wa'alaikumussalam, Mej.

Yang tak punyainya, mengingininya. Yang ada + berbuah, ada yang sampai tak termakan buahnya. Pak Temuk pula, punyainya tapi cuma sepokok (muda!). Jadi berrynya pun setotek saja. Nantilah biakkan. Selamat meneruskan ibadah puasa.

JunAina said...

Kat kampung pokok ni tumbuh subur, pagi2 kami sibuk mengutip buahnya. Petang nanti lagi sekali.

Temuk said...

JunAina
Terima kasih sudi singgah. Pastilah pokok di kampung JunAina itu besar ya, dan berbuah dengan banyaknya, sehingga kena kutip pagi dan petang. Tentu menyeronokkan, dan lebih puaslah memakannya. Pak Temuk dengan isteri baru dapat rasa sebutir seorang dari mulberry dalam pasu tu!