Tuesday, July 23, 2013

DIA AGAKNYA AKAN NGOMONGKAN ........

Dia, lebihkurang jam 7 pagi tadi. 
Kalau pun dia ngomong, agaknya tentu dia tak akan ngomongkan
cerita-cerita Kuala Besut

Itu yang kaler putih yang akan ngomong.  Dengan si dacing.

Dia agaknya akan ngomong pasal 2 benda lain.
No.1, hal yang berlaku  di atas-atas itu.
Hal  keadaan sekeliling yang dah pekat balik. Yang entah bila 
nak betul-betul berpanjangan terang benderangnya.

Agaknya tentu dia akan ngomongkan
perihal orang masih bakar tebangan + hati.
Tapi agaknya, dia kan ngomongkan juga, bersabarlah!


Benda no.2, dia agaknya akan ngomongkan,  kita sudah 15 malam
menatapi wajahnya. Walau dalam masa bumbung dunia kabur-kabur. 


 Jadi, dalam 2 minggu lagi, insyaAllah, wajahnya akan hilang terus. 
Kemudian timbul seconet, untuk kabarkan berita gembira untuk kita.


Selamat meneruskan ibadah berpuasa. Bersabarlah dengan segala ujian.

Teringat ada orang berpesan, bersabar biarlah tanpa batasan.
Marah yang perlu ada batasannya. Usah jauh-jauhkankan. Jangan panjang-panjangkan!

37 comments:

Aziela said...

Salam Pak Temuk. Selalu dengar orang kata dah punah benteng kesabaran. Seharusnya tak perlu ada benteng atau sekatan dalam kesabatan kan Pak Temuk.

JunAina said...

Malam tadi bulan mengambang penuh nampak cantik dari tingkap rumah.

Zama sekarang ramai yg kurang sabarnya Pak.

Irfa said...

cantik sgt bulan malam tadi, lama sy pandang dia dr tingkap bilik


slmt berbuka PakTemuk ;)

Temuk said...

AZIELA
Salam, Aziela. Benarlah tu, tak perlu ada benteng kesabaran. Kalau kurang kesabaran, lalu kita bina benteng, kita cubalah berusaha utk memecahkannya pula. Hanya dengan bantuan-Nya kita manusia ini mampu melakukannya.

Temuk said...

JunAina
Benar, malam tadi di sekitar Bangi pun cantik rupa si bulan. Maklumlah, pertengahan bulan. Andai tiadalah sang kabus-debu di atmosfera, insyaAllah lebih cantiklah wajah si bulan.

Barangkali zaman yang penuh persaingan + tekanan hidup + permasalahan sosial ini menyebabkan ramai jadi menurun darjah kesabarannya.

Temuk said...

IRFA
Bila pandang bulan cantik, dalam fikiran apalah agaknya yang terdetik? Tentulah, antaranya, kebesaran Allah yang mencipta bulan yang hebat itu, kan? Utk Irfa, Pak temuk juga ucapkan selamat berbuka puasa, insyaAllah dengan nikmatnya, dariNya.

Nizam.Ariff said...

kata-kata akhir tu sungguh bernas...

BungaTulip said...

Salam Pak Temuk,
Pagi tadi sewaktu keluar ke tempat kerja bulan purnama jingga ada lagi menampakkan wajahnya di dada langit. Subhanallah sungguh indah ciptaanNya.

selamat menjalani ibadah puasa Pak Temuk.. 'orang yang kuat ialah orang yang bisa mengawal marahnya'


Hjh Noralenna Abbas said...

I missed it! Sayangnya....

Khai♥Rin : anies said...

berapa lama nk tggu snap 1 persatu pic tu? ;-)

p/s nk jemput tuan blog ni utk join GA simple sy ;-)

kasihibu said...

Salam paman,
cantik nampaknya si purnama
terang benderang tak berselidung masa di rakam

SriKota Garden said...

Saya siap suruh murid saya observe dan lukis hari-hari perkembangan bentuknya, senang nak mengajar tajuk ni nanti.

Temuk said...

NIZAM.ARIFF
Opo yo? Alhamdulillah, yo kalo bernas, itu dengan izin Allah. Bila Nizam yang sebut bernas, Kang Temuk teringat BERNAS yang ada kaitan dengan hasil padi Sungai Manik.

Temuk said...

BUNGA TULIP
Mungkinkah kejinggan si purnama dek kerana atmosfera yang diganggu-gugat? Kalau ya, mungkinlah ada di kalangan kita yang melakukan ganggu-gugat itu. Maka kitalah juga pengganggu keindahan dariNya.

Pak Temuk bersetuju, orang yang kuat ialah orang yang mampu mengawal marahnya. Selamat meneruskan ibadah puasa.

Temuk said...

HJH NORALENNA ABBAS
Ketinggalan? Alenna di mana? Semoga menemui yang lebih baik, malah yang terbaik - malam lailatul-qadr!

Temuk said...

Khai♥Rin : anies
Tak lama menunggu. Sebenarnya tukar spot mengklik saja.

Terima kasih jemput masuk GA
Khai♥Rin tu. Ada masalah nak ke kotak komen. InsyaAllah akan cuba lagi.

Temuk said...
This comment has been removed by the author.
Temuk said...

KASIH IBU
Wa'alaikumussalam.

Paman yakin tentu dia kelihatan lagi ayu kalau awannya tak dijerebukan orang. Masa dia berselindung, kita dakaplah kamera. Bila wajah bundarnya ketara, klik usah berhenti, hihi. Semoga puasa kali ini lebih cemerlang!

Temuk said...

SriKota Garden
Itu satu cara yang baik. Tentu mereka boleh kaitkan rupa bentuk bulan pada 2 minggu pertama dan 2 minggu kedua dengan kedekatan/ketibaan hari raya.

azieazah said...

Saya cuba juga nak snap gambar bulan masa Super Moon tu, tapi jerebu yang menjadi penghalang besar!

Temuk said...

AZIEAZAH
Pak Temuk pun tak ambil gambar super moon. Keletihanlah tu. Jadi dapatlah gambar bulan pagi saja, yang kebetulan murung sikit dek kekalutan pesekitarannya di atas tu. Alhamdulillah, keadaan berjerebu sudah bertambah baik, termasuk di persekitaran Bangi.

Mak Long a.k.a Kunang-kunang said...

Salam Cikgu Temuk,

Ada lagu dangdut kalau bulan bisa Ngomong.

Cantik gambar2 yang Cikgu letakkan di sini.

Selamat berpuasa untuk Cikgu dan keluarga.

Al-Manar said...

Semoga kita semua masih diberi peluang berpuasa Ramadhan ditahun hapan pula.

❤Kamsiah❤ said...

Biarlah Bulan Bicara...:)

Temuk said...

KUNANG-KUNANG
Wa'alaikumussalam, KK

Pak Temuk pernah dengar lagu itu. Dah tak muda, senyum-senyum sajalah dengar ekspresi anak-anak muda. Selamat meneruskan puasa, KK dan keluarga. Semoga sihat sejahtera sentiasa.

Temuk said...

AL-MANAR
Amin, amin, ya Allah, Tuhan Sekalian Alam. Sememangnya begitulah, kita berharap dan berdoa kita semua akan menemui puasa tahun hadapan, malah yang seterusnya....sekalipun ustaz juga selalu mengingatkan supaya kita menganggap puasa yang kita lalui adalah yang terakhir buat kita, dengan tujuan kita melakukannya dengan cara yang terbaik.

Temuk said...

❤Kamsiah❤

Biarlah Bulan Bicara.... Sendiri? Begitulah agaknya sekiranya yang Kamsiah ingatkan itu "alunan Broery". Walaupun mengenai kisah percintaan, apa pun yang dia selalu kumandangkan, acap kukuh dan mendalam liriknya, dan punyai pengajaran hidup yang bernilai.

ctpayong said...

tengok bulan 2 malam lepas...
ﺳُﺒْﺤَﺎﻥَ ﺍﻟﻠّﻪُ
cerita tentang bulan teringat pulak lagu 'kalau bulan bisa ngomong'...

about Kuala Besut ))) nothing much to interfere sebab kakCT memanglah tersangat naif tentang politik ni. semoga Takdir Allah itu Indah...

Temuk said...

CTPAYONG
Sekarang, setiap malam kita ingin lihat bulan... Wajahnya menjadi penanda, bulan mulia bagi tahun ini semakin mahu meninggalkan kita. Dia semakin menjadi si bulan sabit. Namun, ﺳُﺒْﺤَﺎﻥَ ﺍﻟﻠّﻪُ
dia tetap dengan keindahannya yang tersendiri.

Entah-entah setiap malam bulan sebenarnya ngomong. Kita saja yang tak mendengarnya, ya tak ctpayong?

About the KB bi-election, my friend Dato' A. Aziz Deraman today wrote a lovely article in the Berita Harian, entitled "PRK Kuala Besut bukti perubahan sikap politik". You might have read it. I couldn't have agreed more with him.

MamaTim said...

Assalamuálaikum Pakcik yang dirindui,
Semoga tunduk bangkitmu dibalasi,
Semoga keroncong perut enak diisi,
Pendekata hari2 Ramadan mu diberkati Ilahi..

Yes I'm back :)

Azian Elias said...

Assalam pak temuk...


Timbul cinonet tu nanti bergumbira lah sefamily di pontian..yeahhh..

sudipVSsenduk said...

Assalamualaikum cikgu :)

Moga 10 malam terakhir ini sentiasa diberkati. Bersungguh-sungguh mencari malam terindah & kurangkan juadah, tingkatkan ibadah. (pesanan utk diri sendiri)

Temuk said...

MAMATIM
Wa'alaikumussalam wbkt.

Baiknya hati mulianya kenangan
Bersama mari kita sekalian
Merendah hati berdoa sepanjangan
KepadaNya diri minta pengampunan.

Glad that you are back. ketemu lagi!

Temuk said...

AZIAN ELIAS
Salam bahagia Yan.

Kita, insyaAllah akan bergumbira di mana-mana pun nanti dari masa dia cenonet sampai dia membulat, mengecil, hatta mencenonet lagi!

Temuk said...

sudipVSsenduk
Wa'alaikumussalam sVSs.

Alhamdulillah, sama-sama kita selalu mengingatkan kepada yang mungkin telah terlupa. Semoga, khususnya sepanjang 10 mlm terakhir ini, kita ketemu dengan malam lailatul qadr. Mudah-mudahan!

ahmad humairi said...

Assalamualaikum,

Bulan yang sentiasa berkongsi cahaya yang menyinar di kegelapan....mungkin itukah omongannya???

Temuk said...

AHMAD HUMAIRI
Wa'alaikumussalam, Cikgu Humairi

Mungkin juga itu omongan bulan. Supaya orang tak lupa. Termasuk yang dulu mengaji Quran di kampung.... sangat suka bila cahayanya menerangi malam, sewaktu balik dari rumah Tuan Guru. Apatah lagi bila jamung daun kelapa kering sudah terbakar habis!