Tuesday, December 10, 2013

A LOVE STORY......

You can call the bond that I have with this dwarf date palm a love-hate relationship. It is a beautiful palm tree. How not to fall in love with it! 
 























But when its fronds begin to turn yellow and droop, I just hate the task of removing them because of their long sharp thorns! 



PhotoPhoto

But, the needles lining the fronds of the salak tree that I grow at the back of my house are even more wicked!

Photo


 
But, I have to show my +love -hate feeling to this salak tree... because I want it to quickly display its luscious fruits, beautifully wrapped up in their scaly-snake like skin.

I pray that this palm tree is not 'male'!

22 comments:

kasihibu said...

assalam paman
lepas ni boleh lah makan buah salak
di baja di belai di borak moga hasilnya besar dan ranggup manis rasanya

Su @ Aya said...

assalam pak,
wahh.. sedapnya buah salak. kena tanam banyak2 tu pak, supaya ada pasangannya (female). Then, baru ada hasilnya. hehe...

pokok betik pun susah kan pak, nk dapat yg berbuah.. selalu yg jadi 'rambai' jer byk. mak ayah su panggil gitu la..

Temuk said...

KASIHIBU
Wa'alaikumussalam. Lama paman tak jumpa kasihibu. Semoga sihat sekeluarga. Hihi, kalau diizinkan Allah ia berbuah, memang "jempolan"lah! Doakan ya.

Temuk said...

SU @ AYA
Pak Temuk ada diberitahu kawan tentang satu pokok solo salak yg berbuah. Mimpikan pokok yg ada ni begitulah. Malangnya Pak Temuk pun dhaif ilmu pertanian. Pasal betik biasalah begitu. Yg kita harap berbuah banyak cuma mampu tunjukkan bunga rambainya yang menggerbang. Itulah rezeki, kan?

Temuk said...

SU @ AYA
Wa'alaikumussalam.

Temuk said...
This comment has been removed by the author.
BungaTulip said...

Salam Pak Temuk
Kalau pokok salak ni 'male' kena cari pokok salak 'female' pula kan dan perlu kawinkan dia baru la ada hasilnya (buah)

Buah ni banyak di Sabah, pokok lebih kurang macam kelapa sawit.

Semoga menghasilkan buah yang manis.

Amie said...

Assalamualaikum Ayah,
In shaa Allah... ada rezeki pokok salak tu nanti akan keluarkan buah. Setiap kali kami balik Selangor memang berpuluh kg kami bawa buah salak (pada tahun 1999 kena kejar dengan belantan oleh polis airport - waktu itu airport masih di Subang - disangkanya kami bawa telur penyu dari Sabah sebab waktu scan buah salak nampak bulat-bulat je).
Rupa-rupanya biji-biji salak yang anak-anak buah buang selepas makan tumbuh di celah-celah pokok kelapa sawit! Beberapa tahun kemudian berbuahlah sebiji dua, dan tahun berikutnya berbuahlah bertandan-tandan..... tapi tau-tau sajalah kalau tak biasa tengok buah salak memang siang malam menunggu bila masanya boleh dipetik!

Temuk said...

BUNGA TULIP
Wa'alaikumussalam. Sebenarnya Pak Temuk tak arif mengenai pokok salak ini. Pasal pokok kelapa, tahulah. Pak Temuk diberitahu orang, sepokok pun boleh berbuah kalau pokok betina. Ada yang kata, pada satu-satu pokok itu mesti ada bunga jantan-betinanya, baru boleh berbuah. Sudah ada bunga 'main-main'nya keluar, tak tahulah bunga jantan, betina atau kedua-duanya. Atau memang perlu ada pokok janta + ada pokok betina, duduk dekat-dekat... Hihi, tak mengapalah kalau tak berbuah pun.... bila semak Pak Temuk pupuskanlah.

Temuk said...

AMIE
Wa'alaikumussalam Amie. Amie tentu boleh beritahu ayah syarat-syarat pokok salak untuk berbuah, hihi. Tengok respon Ayah kepada BUNGA TULIP di atas... Seronok pula kisah Amie diburu polis aiport, juga kisah salak tumbuh sendiri hingga berbuah di Selangor tu. Mujur salak + kelapa sawit tak kahwin sendiri hasilkan buah lakwit!

ahmad humairi said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Cinta dan pengorbanan!

Jasa yang tetap dikenang walau sudah tiada.

Sekuen (sequence) yang pasti dilalui dalan sistem ekologi.....tanam, tumbuh, hidup, mati (dimatikan), reput.....tanam semula (dalam projek tanam semula (mungkin).......bergiliran semula!

Amie said...

Assalamualaikum Ayah,
mungkin pokok-pokok salak di celah pokok kelapa sawit di kampung kami berbuah disebabkan adanya pendebungaan buang jantan & betina, sebab kata Encik Suami memang perlu proses tersebut untuk hasilkan buah. Sekiranya berbuah secara normal (debunga diterbangkan angin atau dibawa oleh serangga), buahnya tidak banyak, tapi kalau dibantu pendebungaannya dengan cara meletakkan bunga jantan di sisi bunga betina yang sedang kembang, ia akan menghasilkan buah yang lebat. Maknanya Ayah perlu ada beberapa pokok....

Al-Manar said...

Saya pernah melihat seorang kenalan yang ada beberapa pokok salak dikawasan rumah menunjuk bagaimana dia 'mengahwin' debunga dari pokok jantan kepada bungga 'betina' yang menunggu. Sudah janji mengambil anak darinya. Sedih dia meniggal dunia. Nasib baik saya ada peninggalanya di kawasan saya ialah sepokok lada hitam (pepper) yang sudah lama berbuah. Dapatlah guna biji lada hitam yang masih hijau. Sekarang mengambil dan menikmati buah disertai doa untuknya.

AZNI BINTI MAT ISA said...

Assalamualaikum cikgu Temuk,
Rajin sungguh menanam pokok2 eksotik yang kurang dipandang generasi muda. Teruskan usaha murni. Tahniah!

School Of Tots said...

Talking about salak, my anak sepupu succesfully grow kebun salak in his kampung mentioned that one of the secret to make salak tree bare fruits is to get them married...grow a male salak tree nearby or better still plant them together as a baby tree. Walllahu'alam.

Note: I get rid of my salak tree last time because of the danger pose by its torns that looks like jarum tilam kekabu...he he. But the taste of the fruits Masya'Allah so unique and goooood depending on the species.

School Of Tots said...

By the way Pak Temuk, I would like to recommend you to watch a movie called Ustaz Mu Tunggu Aku Datang (UMTAD). It will be fun and pack with valuable messages. The full movie easily available in the internet nowadays.

Temuk Pak said...

Wa'alaikumussalam CIKGU HUMAIRI, maaf ye lama sangat baru dijawab salam. Semoga cikgu & famili sihat belaka. Benar... sesuatu sistem ekologi itu dinamik, cuma kita tak mampu memerhatikannya secara terperinci.

Temuk Pak said...

Wa'alikumussalam AMIE
Ada banyak pokok hidup berasingan tapi dekat2, asalnya. Kini tinggal serumpun. Tak tahulah dlm 1 rumpun bolehkah ada pokok jantan & betina. Bunga jntan-betina pun Ayah blum kenal.

Temuk Pak said...

Salam AL-MANAR. Semoga pokok lada hitam itu terus subur & berbuah lebat. Semoga terus subur jugalah ingatan pada rakan yg telah tiada itu.

Temuk Pak said...

Wa'alaikumussalam Dekni
Sebab ada projek Mudahkan Hidup, banyak pokok di sekeliling rumah yg sudah ditiadakan. Salak serumpun itu pun mungkin akan dipupuskan nanti jika jelas ia tak berbuah....

Temuk Pak said...

Thanks for dropping by, SOT. What I am having now is pokok mandul, I think. And unfortunately I just don't have the time and knowledge to turn it into a fruiting tree, somehow. It might to go soon.

Temuk Pak said...

Heard about it. Will watch it later.