Thursday, August 26, 2010

HERE WE COME!!

About six weeks ago, I transplanted a few young bromeliads closer to my bedroom, breaking them away from their rather crowded and poverty stricken colony. I was hoping that the exotic resettled bromeliads would be healthier and develop more vigour, and do what is always expected of other young plants: show off your unique flowers!



Luck was on my side. Surprisingly, in less than two months in their new place, one of the plants began to develop a small reddish yellow bud-like thing. I was certain, then, that some lovely flowers were already on their way!



The variety that I grow is the tropical bromeliad, or Tropical Orange Flowering Bromeliad, to be more specific. I don’t know what it is called locally, although I remember that some village people refer to it as Nenas Hiasan (Decorative Pineapple). The leaves of the tropical bromeliad are almost similar to that of the pineapple, except that they are thinner although stiffer. These leaves which resemble long blades are nicely decorated with irregular but beautiful white patches. Both edges of the leaves tend to curve inward a bit, and they are lined with rather unfriendly sharp thorns throughout.


Can I leave it to you to have a good look at the 'blooming' flowers yourself? I may not do justice in explaining to you their real beauty.







But I can tell you that these bromeliad flowers don't seem to have any special smell. Red ants, however, appear to have a great liking toward them. So, these flowers might be sweet. They do look sweet!


Would you use them as one of your wedding gifts? If you are really going to do it, you might want to remove the ants first.

32 comments:

Siti Roffini said...

Salam Cikgu,
Beautiful. I'm mesmerised by them. Never seen this plant before.

zurena said...

salam ...
x pernah tengok bunga yg cantik dan unik ni...

sahromnasrudin said...

salam Dr, memang cantik...gambar2 tue sungguh jelita

Kak Nora said...

Salam Temuk,
Sungguh cantik bunganya...unik! Kalau ada semut, tentulah manis! Jadi Temuk bolehlah admire bunga itu bila buka tingkap kamar tidur ye?

sayangsayangibu said...

salam pakcik Temuk
segar mata lihat gambar yg cantik
tengok semut menghurung bunga

Temuk said...

Salam Siti Roffini
Glad to know that you are quite fascinated by those flowers. If you go thru the internet, you'd be able to see many other types of bromelia/bromeliad. The one that I have in my entry is the 'rugged' type. Ca't you find bromeliads at the nurseries around your area?

Temuk said...

Salam zurena
Ada kalanya bunga itu juga mengingatksan saya kepada bunga (manggar) kelapa, walaupun bunga kelapa hanya punyai satu warna kekuning-kuningan. Masing-masing dgn gayanya serta daya tarikan tersendiri. Saya agak mesti ada bunga jenis itu atau yg sefamili dengannya di nurseri sekeliling kawasan kediaman zurena.

Temuk said...

Salam sahromnasrudin
Alhamdulillah, sahromnasrudin juga dapat melihat kecantikan si bunga itu, walaupun ia kelihatan agak 'keras', malah dikelilingi pula oleh daun-daun panjang yg berduri. Nama glamour/baru saya pun cantik, kan? Hihihi. Jangan lupa, ye.

Temuk said...

Salam sayangsayangibu
Alhamdulillah gambar bunga Pakcik dapat menyegarkan mata sayangsayangibu. Bunga-bunga yg berwarna terang & garang memang mudah menggamit & membundarkan mata kita. Pakcik rasa bunga jenis tu sangat selamat, sebab daun-daun yang menggapitnya keras & berduri, dan semut merah yg garang sentiasa pula berkawal di sekeliling kuntum-kuntumnya!

Pak Idrus said...

Temuk, thanks for sharing this unique plant and its flower. I have see this plant before but this is the first time I get to see it blooming. Indeed a beauty by itself and it does give me joy.

Have a nice day.

Temuk said...

Salam Hjh Nora
Tak semestinya bunga yg hampir dgn kita yg kita sentiasa admire. Kita mungkin juga kagumi & rindui bunga yang jauh. Kihkihkih. Maka kenalah ambil si dia & tanam di tepi tingkap!

Semut merah mungkin diperintah, dek Bromeliad bunga yg gah,
cantik merah manisnya entah,
luar indah dalamnya parah.

Temuk said...

Salam Pak Idrus
Glad that you got the opportunity to see those flowers blooming in the virtual world. I am happy that you enjoyed the pictures. Thank you & have a nice day.

Yan said...

Salam kenal.

Sukanya saya tengok bunga tu..Sure nak jaga pun senang kan..

ahmad humairi said...

salam,

Ada sepasu spesis ini di laman saya tapi ianya berwarna hijau pucuk pisang tanpa belang. Bila dah biak, jiran-jiran teringin pulak, jadi saya biarkan sahaja - kini tak dijaga. Belum mengeluarkan bunga. Bila lihat bunganya di sini, mungkin saya akan 'paksa' ianya berbunga. Terima kasih berkongsi cerita dan saya pun tidak pernah melihat bunga dari keluarga bomelia yang cantik dan unik ini kecuali nenas.

Selamat hari raya, maaf zahir dan batin.

Temuk said...

Salam YAN
Terima kasih singgah ke laman saya. Glad that you like my blooming bromeliad flowers. The plant is easy to take care of since it is hardy. Kot nak buang daun memang kena berhati-hati, sebab jarum-jarum kecilnya tajam.

Temuk said...

Salam CIKGU HUMAIRI
Insya Allah ia akan berbunga nanti. Tambahlah bajanya. Saya sama teruja menanti macam mana pula rupa kembangnya, sebab daunnya jenis tak punyai belang-belang putih. Ikan-ikan di kolam konkrit ada lagi ke?

Saya juga ucapkan Selamat Hari Raya & maaf zahir batin.

luahfikiran said...

Salam Temuk,
Cantik ! Tetapi tak pernah pula ditemui bunga secabtik ini digunakan sebagai barang hadiah (perkahwinan, ulang tahun kelahiran dll).

ckLah@xiiinam said...

Dia termasuk dalam spesies kaktus juga ya Pak Temuk....bunga2 kaktus memang unik.

Temuk said...

Salam luahfikiran
Wakakaka! Memang tak ada yg respon kata nak jadikan ia satu drpd hadiah walau ia cantik. Mungkin orang bimbangkan jarum-jarumnya, beratnya, semutnya, dan juga penerimaan penerimanya. Kalau saya yg terima hadiah tu saya suka. Kalau orang lain mungkin kata pengirimnya 'kurang sekilo'!

Temuk said...

Salam ckLah
Tak tahu pula saya ia masuk keluarga kaktus atau tidak. Yg saya tahu, jenis-jenis bromeliad tu memang banyak, termasuk yg bilah-bilah daunnya lembut dan tidak berduri serta bunganya juga tidak kelihatan 'kasar' atau 'keras' spt yg saya paparkan.

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam Temuk,

today i take my time to go through your previous entries that i missed due to my "absence' recently..

have a nice day..

en_me said...

chantekknyerr ..

ckLah@xiiinam said...

Asslamualaikum...
ckLah datang untuk mengucapkan selamat hari raya, maaf zahir batin...

Terimalah kad ucapan maya di blog ckLah...


Jumpa lagi selepas Ramadhan melabuhkan tirai.

InsyaAllah.

Temuk said...

Salam HJH ZAINAB
You did not miss anything. Thanks anyway.

Seronok baca pengalaman Hjh & suami berpuasa di tanah suci. Semoga dapat merasainya suatu hari.

SELAMAT MENYAMBUT SYAWAL MINGGU HADAPAN. SELAMAT HARI RAYA & MAAF ZAHIR BATIN.

Temuk said...

Salam en_me
Terima kasih. Semua ciptaan Allah itu memang cantik dan tersendiri. Kadangkala kita terlepas pandang akan kecantikan itu, apatah lagi kecantikan yg tersirat.

Hope you'll have a lovely hari raya this year.

Temuk said...

Wa'alaikumussalam ckLah

Terima kasih. Utk ckLah sekeluarga juga saya ucapkan selamat menyambut hariraya, 1431H. Semoga raya dapat diraikan dengan selamat, dengan tubuh badan yang sihat, dan paling utama, dengan keredhaan Allah.

C u after raya. Selamat bercuti.

Puan Isah said...

Salam Temuk, isah can see Temuk is passionate about planting as much as isah is passionate about cooking he he...
Beautiful! I can see your hard work pays.
Thank you for sharing this post. I enjoyed reading it.

Semoga raya Temuk sekeluarga meriah dan gembira!

Temuk said...

SALAM ISAH
I COULD SEE RIGHT FROM MY VERY FIRST ENCOUNTER WITH YOUR BLOG THAT YOU ARE VERY PASSIONATE ABOUT COOKING. IT WOULD BE NICE IF I COULD GO TO SARAWAK THIS HARI RAYA AND SEE (OF COURSE MAKAN JUGA) ALL THE DISHES THAT YOU'D LAY ON YOUR TABLE!

SEMOGA HARI RAYA ISAH DAN FAMILI JUGA MERIAH DAN MENGGEMBIRAKAN. SELAMAT HARI RAYA & MAAF ZAHIR BATIN.

funnyaccent said...

CikGu Temuk,
Yourbromeliad looks magnificent. The color is bright and beautiful. How long will it last?
Selamat Hari Raya.

Temuk said...

Salam AnaSalwa
Thank you for dropping by. I agree that this particular bromeliad exhibits bright and beautiful color. I was told that the flowers will start to wither after about a month or so.

SELAMAT HARI RAYA IDUL-FITR. Semoga bergembira merayakannya.

Al-Manar said...

Cikgu,
I am fascinated by your knowledge in these exotic and rare plants. They are rare to me because I cannot recall having seen one. I will ned to come for help to you to identify a green leafy plant with long leaves, each about a meter long, ending with sharp thorn. Instead of a flower stalk like the ones shown in your picture mine has a stem, a long bamboo like post rising up to about 3 meter long. It is still rising with small branches of flowers appearing every half a meter or so. I know it is impossible to describe it properly. I had a couple of seeds givem to me about seven years ago. Only about a month ago this strange bamboo like stalk began to shoot from its centtre. I have been thinking of posting a picture in my blog for knowledgable readers to help identify it. If you allow me to e-mail you a picture would it help?
Pakcik Hassan

Temuk said...

Salam Sdr Hassan
Frankly, I do not know much about plants. To ascertain the names of plants, I would normally go to Yahoo! Search, and look for, for instance, "palms", "exotic plants", "thorny plants", etc. I am also using the books by Ong Hean Chooi (Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd) - on Tanaman Hiasan, Sayuran, Rempah Ratus, etc. as my references. I must say that Ong's directories of plants are not exhaustive, but the books do help to a certain extent.

I would also like to recommend you to visit Adry@Daun's DEDAUN ALAM blog at http://adrydaud.blogspot.com. I really love reading his entries on plants and find them very informative.

You are most welcome to email me the picture of your plant. Based on your description, I think it is the same plant that I used to have sometime ago, which I called Kelompang Telur Tinggi (of course, that's not the correct name for it!). You might also want to check at http://wikipedia.org/wiki/Agave_angustifolia. Could it be "Carabian Agave"? My email add is abhalin48@yahoo.com.

Have a nice day!