Monday, March 18, 2013

FINALLY, MEDUSA ACKNOWLEDGED DEFEAT!

About 3 months after applying the herbicide onto its 
skinned trunk, this robust kepompong tree, as my late 
mother used to call it, finally gave in. 

Our beloved Kepompong, still young.
When I went back to my kampung recently,  I noticed that although 
the dead tree was still standing, looking strong and mystic, some of its branches 
were already beginning to decay, falling down to the ground, and 
slowly but steadily turning into tasty nutrients for the other plants around it.

Medusa and her "tentacles".

When the kepompong tree was still young, I had actually given it 
a very special name,  "Medusa". Its branches  had
always reminded me then of the vicious serpents found on
Medusa's head,  as told in the old Greek mythology. 

Growing healthily between my mother's and sister's houses,  
the kepompong tree @ Medusa was dearly loved  by us all. Not only did 
it provide us with good shade, but it was also a heaven for 
many different kinds of birds, squirrels and bees. They too were very fond
of the tree, a truly multipurpose big green umbrella for them.

-
My sister's house, now unoccupied
My late mother's house, now unoccupied too.
 
 After my dear mother passed away about four years ago, my eldest 
sister moved into a smaller house about 100 meters away from her old house, 
now very much closer to the main road and my other sister's house. 
The area around my sister's abandoned house and the kepompong tree 
then became a popular play ground for wild pigs. These pigs had 
also turned the uninhabited surrounding area into an
area where they could look for worms as food.  Their "worm harvesting" 
and "recreational" activities there had made the ground really messy.

My eldest sister's new "banglo kampung", hihihi.

I then thought that my sister should see less of those wild pigs, and no more
kepompong that had been providing them with such a comfortable
living environment. So I made the decision to get rid of the tree to make
its surrounding area less attractive to the animals, but more attractive to us.
Pak Temuk and his eldest sister

I found it rather strange that the wild pigs didn't seem to
develop any liking to "excavate" the ground around the row of kelat paya 
trees that I had planted close to the kepompong tree for worms. Otherwise,
those lovely barisan kelat paya, like Medusa,  would have to go too.

Maaf ya Medusa, kerana membuangmu.  Juga maaf ya para burung, para tupai, 
para lebah, dan juga makhluk-makhluk kecil lainnya, kerana kupupuskan Medusa.

25 comments:

suka suka said...

Assalam Pak Temuk.. those pigs memang akan berleluasa jika tiada penghuni kan! At my kampung they will hunt for the "ubi kayu".. Memang macam Medusa pun pokok tu...

Temuk said...

SUKA-SUKA
Wa'alaikumussalam, suka-suka.

People in my village and other villages around it are very certain that the wild pig population is fast increasing locally. Coconut growing in our area is now greatly constrained by the presence of not only the wild pigs, but also monkeys and bugs. More than half of the coconut smallholders have actually started to grow oil palm, without any assistance from the government. You are right, those wild pigs are a big menace to the kampung people as they also destroy other crops that the villagers grow. Ceria selalu!

ahmad humairi said...

Pengabadian Medusa di laman ini sebelum dilupuskan - suatu langkah bijak!

Mungkin boleh merakamkan mentari merah yang cuba bersembunyi di sebalik reranting medusa....

ummuaidan said...

Assalam pak temuk..semoga sehat sekeluarga hendaknya yer...
Seronok tengok kampung pak temuk nie..suka tengok rumah arwah mak pak temuk, penuh suasana umah kampung...sedih jugak tan dengan perginya medusa, pergi juga penghuni2nya yang lain....

Temuk said...

AHMAD HUMAIRI
Semoga Cikgu Humairi sihat sejahtera.

Hutang budi, wajar diabadikan. Ada orang kata, hutang budi dibawa mati (bawa camne ntah, hihi). Satu cara, hutang budi, blogkan. Kalau ada kesempatan, kala senja tiba, kita di sisi Medusa, mungkin mentari merah di sebalik ranting-rantingnya boleh dirakamkan. Itu pun seandainya mentari tidak dilindungi apa-apa.

Temuk said...

UMMUAIDAN
Wa'alaikumussalam. Semoga ummuaidan dan famili juga sihat sejahtera.

Itu kira kampung kedua saya, kampung "tepi jalan batu" yang jadi idaman. Jadi impian masa tinggal di kampung asal dulu. Cerita kampung asal ini, insyaAllah, akan menjadi penutup NUKILAN Pak temuk, walaupun mungkin, blog kedua yang berehat lama, AROUND US akan diteruskan lebih sebagai photo-blog.

Memang amat menghibakan rasa, bila kita lihat, teringat dan kenangkan segala ruang, kejadian dan suasana "satu masa dulu". Semoga jika dari itu menitis atau mengalir si airmata, ia lebih merupakan satu keinsafan yang benar-benar mendalam akan agungnya Allah yang memberi kita segala peluang untuk mengalaminya.

kasihibu said...

Salam pakcik temuk
Harapnya sihat sejahtera
Dan gembira disamping keluarga
Sangat indah pemandangan rumah kg di waktu malam...

al- lavendari said...
This comment has been removed by a blog administrator.
al- lavendari said...

adakah patah akan tumbuh lagi dan hilang akan berganti ?

pertama kali dengar nama pokok kepompong dan juga perkataan Medusa (betapa lemahnya pengetahuan am saya)

Temuk said...

KASIHIBU
Wa'alaikumussalam, kasihibu. Semoga kasihibu sekeluarga juga sihat sejahtera selalu.

Bila balik kampung sekarang, terasa adanya kesunyian yang mengesani fikiran. Dulu, orang macam Pakcik (macam orang lain jugalah), balik dengan anak-anak kecil sendiri, dicampurkan dengan anak-anak adikberadik, riuhlah rumah Atuk. Kampung si anak-anak sendiri sekarang dah di "pekan". Atuk-atuk kampung dah tak ada, yang ada cuma peringkat anak-anak mereka seorang dua, yang masing-masing sudah pun menjadi pasangan atau wargatua tunggal. Kalau tak dekat dengan jalan batu, tentulah lagi sunyi rumah-rumah mereka. Memang wajarlah diziarahi, sambil kita pun mencari ketenangan sekali sekala.

Temuk said...

AL-LAVENDARI
Semoga sihat sekeluarga.

Yang patah tumbuh, yang hilang berganti. Itu pun mungkin di tempat lain, dan bergantung kepada kewajarannya mengikut kata hati si penumbuh dengan si pengganti. Kalau pasal pokok, di sekeliling rumah saya sendiri sekarang, walaupun saya menyukainya, perlahan-lahan saya pupuskan. Namanya "projek memudahkan hidup", sebab sudah keberatan menjaganya.

Nama kepompong hanyalah nama tempatan dan nama yang arwah ibu saya gunakan. Entah apa nama sebenar pokok itu, tak saya pastikan. Pasal Medusa, rasanya kami baca ceritanya semasa Form 3 di sekolah dulu. Kadang-kadang teringat pula kita akan cerita-cerita lama yang pernah dibaca berdekad-dekad dahulu.

Adry@Daun said...

As salam cikgu,
Ini kali pertama saya dengar nama pokok kepompong. Kalau pokok meranti kepong tu saya biasa dengar. Ada nama lain untuk pokok ni tak? Pokok yang ada di tepi rumah ditanam atau tumbuh sendiri. Ada tak kegunaannya kepada kita?

Temuk said...

ADRY
Wa'alaikumussalam. Itu nama orang tempatan gunakan, termasuk arwah ibu saya. Entah apa nama sebenarnya taklah saya ketahui. Ada juga cuba buka webpage beberapa tapak semaian, tapi tak jumpa pokok itu (macam yang gambarnya saya paparkan tu).

Saya tak tahu guna pokok itu. Buahnya bila kering (ada sebesar penumbuk) arwah ibu saya letakkan 2, 3 biji dalam rumah. Katanya untuk menghalau tikus. Kulit dengan daunnya bergetah. Akarnya, terutama di sekitar perdu pokok, serupa macam akar kekabu (butress root). Asal pokok, bertanam. Entah di mana abang saya mendapat anakbenihnya. Kerana besar batangnya sampai satu pemeluk, ia mengambil masa sampai 3 bulan untuk mengalah + mengering selepas diracun.

makchaq said...

Betui la Pak Temuk, sebijik macam Medusa bila tak dak daun.

Pokok pong pong ni banyak tanam kat tepi jalan, bunga putih2 kan. Buah dia beracun, memang selalu orang letak untuk halau tikuih, bila kering bersabut.

Ada orang kata buah dia bolah buat ubat buasir, bakaq letak abu untuk kecutkan buasir.. Tau tau la betui ka dak, tak pernah ada yang cuba

Seronok tengok rumah kampung.. Sayang tak dak yg duduk kan... Dua beradik tu pun suka makchaq tengok.. Tambah2 gambaq hitam putih..

Temuk said...

MAKCHAQ
Semoga makchaq sekeluarga sihat sejahtera selalu.

Kot tengok Medusa tu masa malam, tentulah seram, makchaq. Tapi masa balik kampung pun duk kat rumah kakak di depan, tak berani ke belakang tengok Medusa waktu malam. Lagi takut bila fikirkan kot-kot ada apa-apa bergantungan kat ranting-ranting yang banyak tu, hihihi.

Semua cerita yang makchaq bagi pasal pokok tu dengan buahnya tu memang betul. Oh, ada yang memanggilnya pong-pong, ya? Cuma, untuk ubat buasir tu tak pastilah, sebab tak dengar cerita orang gunakan buahnya ubat buasir. Mungkin betul sebab ada ceritanya begitu.

Rumah arwah emak Pak Temuk tu kalau sesekali balik sekarang ni rasa tak sampai hati betul nak naik (tapi naiklah juga). Sebab hiba sangat-sangat tengok benda-benda di dalamnya. Jadi amat-amat teringat pula kepada arwah emak dengan arwah bapa. Bab ni, Pak Temuk memang tak boleh tahan. Memang jadi sedih + sebak!

Aya Yus said...

Assalamualaikum Pak Temuk...

Suka betul saya tengok rumah kampung begitu, rumah papan. Sejuk mata memandang. Rumah kampung sekarang, dah banyak bertukar jadi rumah batu.

Sayangnya pokok medusa terpaksa dihapuskan.

Adry@Daun said...

As salam cikgu,
Saya tak perasan pokok ni sbb tengok dari jauh. Betul spt kata mak chaq, pokok ni namanya pong-pong. Nama botaninya. Cerbera odollam dlm famili Apocynaceae. Ia dikategorikan sbg pkk beracun dan ditanam sbg pkk hiasan tepi jln dan byk juga yg ditanam dlm kawasan masjid.

Pernah ada kes kematian kanak2 yg memakan buah pong-pong yg masak(warna merah spt epal). Saya pun pernah gunakan untuk menhalau tikus dgn cara mengetuk buah ini dan letak di laluan tikus.

ctpayong said...

assalamualaikum wbt.
sometime we feel very sad to cut them down. unfortunately we need to do so. after sometime...we should think the rasional in doing every single thing and everyhting is for Allah SWT.

p/s : terasa berdosa bila lepas spayed my meowww tetapi apabila demi usaha menjaga kesihatan mereka, kakCT mohon ampun daripada Allah akan perkara ini.

Allahu'alam.

Mak Wardah said...

Cikgu sayu hati saya membaca entry ini. Keadaan kg dah berubah sekarang sampai ada yg dah jadi macam bandar. Saya selalu kata pada naak2 saya harta pusaka mesti dijaga dan diteruskan ke generasi akan datang.

Temuk said...

AYA YUS
Wa'alaikumussalam Aya Yus

Pak Temuk pun suka melihat barisan rumah-rumah kayu di kampung-kampung. Tambah-tambah, rumah-rumah lama. Tapi, macam Pak Temuk banyak saksikan, banyak yang mereput sebab sudah tiada penghuni dan anak-anak tuan rumah yang asal sudah berpindah ke bandar-bandar. Mereka tak mampu nak menjaganya, sebab masa + jauh + $ + dirasakan memang tidak wajar dikekalkan kerana tidak digunakan. Harga kayu yang amat tinggi sekarang + kuialitinya yang tidak sebaih dahulu, menyebabkan orang kampung (atau yang balik tinggal di kampung) merasakan lebih praktikal membina rumah batu. Ketemu lagi!

Temuk said...

adry@daun
Wa'alaikumussalam, Adry
Terima kasih di atas maklumat tambahan yang berguna itu. Agak dekat nampaknya nama pokok itu dengan nama yang orang-orang kampung saya dan arwah ibu saya sebut.

Tikus memang menjadi satu masalah besar juga sekarang ini kerana binatang ini merosakkan almari, kain dan buku yang tersimpan di rumah arwah ibu saya dan juga rumah kakak saya yang ditinggalkannya di belakang. Populasi tikus juga bertambah dengan cepat kerana orang kampung telah mula menukar tanaman kepada kelapa sawit. Kalau tanam pong-pong lain untuk gunakan buahnya bagi menghalau tikus, nanti membesar jadi sarang kinzir lagi pula di bawahnya. Serba salah!

Temuk said...

MAK WARDAH
Saya juga sangat berasa begitu. Pengalaman hidup di kampung memang abadi dalam kenangan. Kita mahu mengekalkan kampung dan budaya hidup kampung. Tapi jelaslah, dengan meningkatnya urbanisasi (+ industrialisasi), kampung-kampung pun jadi pupus. Entah sudah berapa banyaklah tanah kampung/pertanian di seluruh Malaysia kita telah ditukar guna kepada kawasan perumahan/perindustrian/pentadbiran akibat tumbuhnya bandar-bandar baru atau pengluasan bandar-bandar sedia ada. Sesekali, saya terfikirkan hal penduduk spt penduduk Singapura (sebagai contoh saja). Kalaulah wang "urban/urbanized society" Singapura ini (hasil dari urbanization dan industrialization nya) tidak diterima oleh negara-negara pertanian untuk membeli hasil pertaniannya, orang Singapura makan apalah agaknya.

Temuk said...

CTPAYONG
W'alaikumussalam wbkt.

I do agree with you, totally. Everything around us is makhluk Allah and certainly we'll feel bad for any action that we take that affects them negatively. But, we have to slaughter the chickens that we rear for their meat... We have to eliminate the rodents so that we can live in a cleaner environment... And we have to spay our beloved cats so that they become sterilized, but healthy. And... we have to do so many other things in life that make us unhappy. But, if we know that what is done is for some good reasons, and ultimately for Allah's sake (meaning, we are following His commands), we'll insyaAllah get His blessings. Ceria selalu!

Mak Long a.k.a Kunang-kunang said...

Salam Cikgu Temuk

Pokok medusa tu bukan pokok yg banyak ditanam ditepi2 highway tu ker. Di shah alam highway ke klang area istana ada dtitam pokok ni. Ada orang panggil pokok epal malaysia sebab buahnya macam epal hijau. Tapi ia buah beracun rasanya. Menurut setengah orang katanya buahnya tu tikus takut.

Temuk said...

KUNANG-KUNANG
Wa'alaikumussalam, KK.

Bila baca banyak coretan rakan-rakan yang lain itu, walau saya belum melihatnya, nampaknya pokok itu memang biasa ditanam orang di pinggir-pinggir jalanraya. Juga, buahnya digunakan untuk menjauhkan tikus. Blogger adry@daun (di atas) ada memberi maklumat berguna mengani pokok itu. Buahnya hijau tua dan memang cantik, agak lonjong sedikit dan kemerah-merahan bila masak.