Wednesday, March 6, 2013

THE BLACK BIRDS OF SELANGOR

Around 7pm yesterday, these two crows
(probably husband and wife)
were seen flying home over my compound.



These two, on the other hand, seemed to be taking 
their sweet time hovering around my neighbor's roof. They
might be telling something to their dear friend who happened
to be resting on the anti-lightning rod.

This fellow didn't seem to worry much about
being together with the rest of his flock. He needed more privacy, may be.

Many, however,  seemed to believe in the importance
of sticking together. And probably felt that a trip home would
certainly be merrier by flying in a group.
You might want to share with the other readers about
these black birds: their habits, likes and dislikes, for instance.
Or you might know if their presence has positive or negative
consequences on our environment.

9 comments:

suka suka said...

dulu-dulu in KL jadi mangsa shooting squad diketuai oleh mantan DB dan DBKL's officers .. sekarang KL a bit cleaner kut.. dah tak dengar dentum2 senapang .. di Klang mungkin lain cara untuk kurangkan burung ni... these birds is associated with rubbish and dirt ..

alenna abbas said...

Thank you Temuk for the posting. Never thought about the birds' habitat. Google might help. But as far as I know, crows, just as 'suka suka' said , are associared with dirt and rubbish. So, does your area needs a clean up? And, of course, birds of a feather flock together! That loner bird will soon join his gang after hearing the 'auk auk auk' call by the leader. Have a nice day,Temuk and happy crow watching!! hee, hee.

Temuk said...

Assalam, suka-suka.
Zaman mantan DB manalah tu agaknya. Pada pengamatan saya, ada kawasan-kawasan tertentu yang para gagak sukai di tempat saya ini. Termasuk yang punyai kabel-kabel hitam besar TNB. Berbaris mereka di atas kabel-kabel itu pada waktu senja, dengan bunyi riuh rendah. Tak pasti pula, mereka bermalam di situ atau pada pokok-pokok berhampiran. Nampaknya persekitaran di situ tidaklah kotor.

Temuk said...

Assalam, Alenna
There are other types of birds too around my house. I'd like to cut down all the big trees in my compound, but that would mean that I don't welcome those birds (and the squirrels and musang as well!). I'll keep just a few and continue to prune their branches from time to time for the sake of those birds. I can also rely on my neighbor's plot, left vacant and bushy, to do bird watching and listen to their melodious chirps.

I've seen crows flocking certain areas of Bangi, especially in the evening. Apparently they don't like to have our area as their permanent home although they have made our air space to be part of their flying zone.

Mak Long a.k.a Kunang-kunang said...

Dulu masa arwah mak masih ada, pernah mak jemur ikan kering (yang di buat sendiri) diberanda rumah di Shah Alam, bila dia sedar, tinggal talam saja. Ikan keringnya hilang.

Esoknya dia ikat ikan tu pada dawai, penyudahnya dawai jer tinggal. Itulah penangan gagakya.

Cantik gambar yang pertama tu.

Adry@Daun said...

As salam cikgu,
Burung gagak ni bukan burung asli dari Malaysia. Ia di bawa masuk oleh peladang berbangsa utk mengawal serangga di ladang teh. Selepas itu burung ini membiak dgn pantas dan menguasai seluruh negara krn mereka mampu mengadaptasi diri dgn kawasan sekitar. Jika tiada serangga(menu utama), mereka akan memakan sisa makanan dari tempat pembuangan sampah. Sifat survival burung ini juga tinggi. Jika tinggal di kawasan moden spt bandar dan perumahan, mereka membina sarang menggunakan bahan terbuang spt plastik dan kertas (recycle).

ummuaidan said...

Salam pak temuk..
gagak yer nie..selalunya burung nie sy perasan selalu bergerak berpasangan, mcm burung kat umah nie..jrg sangat berpisah.depa nie selalu keluar waktu senja yer pak temuk..

Temuk said...

Wa'alaikumussalam, Adry
Terima kasih di atas maklumat lanjut mengenai gagak. Kumpulan yang saya ambil gambarnya itu memang terbang ke satu arah sebelah pagi, dan ke arah bertentangan sebelah petangnya. Banyak yang terbang di atas kawasan rumah saya. Hairan juga saya, ke mana mereka pergi waktu pagi itu. Nampaknya mereka "kerja" sehari suntuk macam kita juga. Pagi pergi, hampir senja balik. Belum pernah saya menjumpai sarang gagak. Tapi sarang-sarang burung jenis kecil yang pernah saya temui di sekitar rumah memang punyai "building materials" moden, termasuk plastic sheets dan juga straw!

Temuk said...

Salam, ummuaidan
Yang saya paparkan itu memang gagak. Tapi, lensanya tak cukup daya "zoom" untuk nampakkan rupa gagak. Barangkali di kalangan yang berkumpulan itu memang ada banyak pasangan di dalamnya. Yang saya perhatikan, mereka terbang ke satu arah sebelah pagi (jam 7am +-) dan ke arah bertentangan sebelah petang (jam 7pm +-). Kira2, 12 jam mereka keluar rumah, hihi. Entah kerja apa, entah kerja di mana. Bila pula mereka carikan anak2 makanan?