Thursday, March 7, 2013

SURPRISE! SURPRISE!


When I lifted this particular branch of my lemon  tree this 
morning,  I was surprised to see this young fruit, as big as my toe.


Subhanallah. I knew then that my lemon tree had started fruiting!
 
But, then, there was another surprise. I was puzzled, why was the fruit green?



When I bought the lemon seedling  at one of the MAHA 
stalls two years ago, I was told that it was yellow lemon.

I was of course expecting to get lemons with "golden" color, like below. 

Source: YAHOO Search.
"Never mind, let me wait till the fruit matures, insyaAllah. It might turn yellow, then."

What if it remains green? Certainly I'd still say "Thank you, Allah!"

Although,  I guess, I would also be wondering whether the person
who sold me the seedling was color blind or "tree blind". 

Or he might have forgotten to tell me the truth about the seedling.

24 comments:

DrSam said...

Salam Temuk,
Make sure it is not a lime. Unlike lemons, limes retain their green color even after ripening.

ckLah @xiiinam said...

Dah masak nanti jadi kuning kot Paman...
Ini baru permulaan ya!

CkLah membayangkan nanti dek temennya Paman mengulit dan membaca, pokoknya akan dipenuhi buah-buah yang menguning. Indahnya pemandangan tu


Selamat Jemuahan ya Paman...

Umm AA said...

Salam pak temuk
masih baru lagi kecik pun lagi..inshaallah bila dah masak nanti kita sama2 tengok coloournya samada golden ker tidak...kalau tak golden kita still boleh buat just lagi kan..:)

Chik Att said...

Salam ...

Nanti boleh buat macam macam ... lemon mahal kat pasar ...

ctpayong said...

kita tunggu & nantikan cerita Temuk selanjutnya. surprise!

Adry@Daun said...

As salam cikgu,
Kes lemon ni tak berwarna kuning mudah saja. Kita blh tgk buahan lain yang ada di sekitar kita. Kebanyakannya bermula dgn warna hijau ketika muda dan berubah ke pelbagai warna apabila matang dan masak. Rambutan, dari hijau jadi merah atau kuning. Gajus, hijau jadi merah dan kuning. Pisang, hijau ke kuning. Limau kasturi pun berrubah warna apabila masak. Jadi, kita tunggu apabila ia matang/masak. sepatutnya ia berubah jadi warna kuning keemasan tu.

Temuk said...

Wa'alaikumussalam, DrSam
I hope it's not lime because the seedling that I bought was supposed to be 'anak lemon', hihi. If, however, it turns out to be green lemon, at least I won't feel that bad. I am not very certain whether there is such thing as green lemon, but I think I've seen fruits that look like lemons which are green in color.

Temuk said...

ckLah, harap-harap gitulah. Nak kena baca pasal lemon, betulkah ia hijau semasa putik dan bertukar kuning bila masak. Yang rupanya macam lemon tapi hijau memang pernah Paman lihat di pasaraya. Kalau akhirnya buahnya melemon, walaupun ijo, yo ora opolah. Insya-Allah, kalau memang lemon, dan yang berwarna kuning, dan berbuah banyak, akan berseri-serilah persekitaran + wajah Paman.

Jemuahan tadi, khutbahnya mengenai pemimpin dan kepimpinan. Minggu lepas, sama khutbahnya. Pembacanya pun sama, suraunya lain! Di kawasan Paman, ada 5 surau di mana boleh didirikan solat Jumaat, yang lebihkurang sama jauhnya dari rumah.

Temuk said...

Wa'alaikumussalam, ummuaidan.

Jeng, jeng, jeng..... sama-sama tunggu! Doa kena kuat. Penjagaan pun begitu juga. Maklumlah, hanya ada sebiji. Pak Temuk akan bungkus dengan betul. Jaga macam menatang minyak yang penuh. Diharap ia membesar dengan sempurna, menguning dan senyum untuk tontonan orang Fiji!

Temuk said...

Wa'alaikumussalam, Chik Att
InsyaAllah. Kalau berbuah lebat dan cantik rupanya, bolehlah dibuat macam-macam. Tiap hari nak kena intai kalau-kalau ada putik baru. Nak kena bagi "extra care" putik-putik tu, kot ada. Terima kasih singgah.

Temuk said...

Assalam, cypayong. Ya....sama-sama tunggu. Mudah-mudahan ada cerita baik nanti. Bimbang juga, sebab si putik tu solo. Tapi tak mahu pesimistik. Mahu doa kuat-kuat + jaga putik tu kuat-kuat juga.

Temuk said...

Wa'alaikumussalam, Adry
Komen Adry naikkan semangat saya. Juga harapan. Tunggu... tunggu. Sambil jaga dengan rapi. Maklumlah, intan cuma sebutir. Minta-minta janganlah dia melompat ke tanah sebelum waktu menuainya tiba. Juga, minta-minta muncullah putik-putik baru, banyak-banyak. Hihi, bunyi tamak pula ni, lupa pokok tu baru saja nak belajar berbuah!

Pak Idrus said...

I believe it would turn yellow when it is ripen. Thanks for sharing. Have a nice day.

insan marhaen said...

salam.

IM pernah singgah di saatu gerai jual air kelap. Dia bubuh lemon di dalamnya... dan... memang sedap.

Katanya resipi itu di beri oleh pelanggannya - seoraang doktor!

School Of Tots said...

Lemon shall turn yellow when matured. If too matured or too old then it shall drop to the ground by gravity. By then the juice inside is maximum. Imagine a cold drink of lemon drink in this warm weather...Allah is Great !!

Faridzuan said...

Oh, tetina saya teringat lagu Yellow Lemon Tree. :3

Temuk said...

Assalam Pak Idrus. I also believe that it will finally turn yellow. I hope it doesn't fall off, and clings to the branch till it matures. Have a nice day too, Pak Idrus.

Temuk said...

Salam IM
Terima kasih di atas "resipi" itu. Tak payahlah sata tunggu putik lemon saya membesar. Nanti saya cari sebiji lemon + sebiji kelapa muda, dan cuba. Saya jangka tentu jadi minuman yang menyegarkan.

Temuk said...

I really hope that my lemon tree is of the yellow type. It's ok even if it is green lemon. One of our friends said earlier on that it might be lime, hihi. Ok jugalah tu. Salam bahagia, TOT!

Temuk said...

Assalam, Faridzuan
Terima kasih singgah ke blog Pak Temuk. Suka lagu yellow lemon tree, ya? Pak Temuk pernah mendengarnya dulu-dulu, tapi sudah lupa senikata/cerita dalam lagu itu, kecuali hal "blue, blue sky" yang hanya bagaikan menampakkan "yellow lemon tree". Ketemu lagi!

Faridzuan said...

Wasalam Pak Temuk. Saya sekarang masih menunggu result SPM, 2 minggu lagi. Terima kasih atas rasa simpati terhadap penduduk Lahad Datu dan Semporna yang telah mengorbankan 8 orang nyawa angkara pengganas yang tak berperikemanusiaan. Moga kita sentiasa berada dalam lindungan yang Maha Esa. :)

Temuk said...

FARIDZUAN
Semoga berjaya dalam SPM dengan cemerlang dan dapat menyambung pengajian ke tahap yang lebih tinggi. Sama-samalah kita berdoa mudah-mudahan apa yang berlaku di Lahad Datu dapat segera dibereskan. Memang ini satu episod yang sungguh mendukacitakan dan tak disangka-sangka.

Mak Wardah said...

Cikgu, saya merancang nak tanam lemon tapi belum ada masa nak cari lagi. Nanti cikgu updatekan ya waarna lemon cikgu bertukar tak?

Temuk said...

MAK WARDAH
InsyaAllah nanti saya tayangkan kalau selamat menua dan matang lemon saya tu, tak kiralah hijau atau kuning. Mudah-mudahan kuning. Semoga Mak Wardah akan menemui anakbenih yang elok dan betul.