Baru balik makan angin ke KK, Sabah (19-22 Mei '10). Dekat 40 tahun tak ke sana. Lamanya! Tapi bukan nak cerita ziarah KK. Nak cerita baiknya hidup berjimat cermat. Tercetus dalam benak lepas balik dari KK.
Orang besar MAS dulu, Datuk Idris Jala (DIJ), sangat tekankan supaya MAS berjimat cermat. Akhirnya akaun MAS berubah, dari merah ke hitam. Memang diakui, ada langkah-langkah lain yang DIJ turut ambil. Tapi, pasti ada juga betulnya kata-kata "Bertambat-tambat perahu, berderetan di tepian; Berjimat-jimat selalu, berkeuntungan sepanjangan!"
Agaknya DIJ pernah wajibkan, bila tukar sarung kusyen, guna kain 'jualan murah' (maaf gurau, Dato'!). Tak payahlah nak kira warnanya 'matching' atau tidak. Juga, ganti sarung yg rosak saja! Ganti dengan colour yang dapat dibeli. Jangan kira warna apa! Jangan kisah walau tak matching.
DIJ juga mungkin amat yakin, cara menghidang makanan (dan makanannya) yang dulu-dulu itu, terlebih mewahnya. Banyak benda kena basuh, jaga atau perbaiki. Rugi! Tak termasuk kerugian benda-benda berlogo MAS yang lesap dijadikan cenderamata oleh penumpang. Semuanya sebabkan laba tak datang, kerugian memanjang!
Jadi, cara sekarang, macam di bawah, lebih 'best'lah, tak? Cara dan isinya simple. Yang penting - sedap makanan, baik layanan.
Yang kutahu, dulu-dulu, penumpang kapal terbang = penumpang berkelas. Tak macam penumpang teksi. Apa lagi penumpang bas! Penumpang kapal terbang pakai 'baju coat' dan tali leher. Sebab itu layanan pun mesdti yang terbaik untuk mereka.
Hari ni orang tak kisah dah. Naik kapal terbang dah macam naik bas juga. Apa lagi bila tambang kapal terbang juga dah rendah. Yang orang kira, nak sampai tempat dituju. Dengan tambang termurah. Orang tak kira nak makanan hebat, atau perkhidmatan terlalu canggih.
Semasa penerbanganku ke KK, kurasakan sempurnalah makanan dan layanan anak kapal MAS. Tentulah lebih sempurna dalam business class. Tapi hari itu, aku rasa lebih gembira. Kerana seorang pramugarinya bekas anak didikku. Memang aku tak cam. Dia yang menegur . Penuh sopan. Sambil menghulurkan paket mertabak ayam yang kuminta, dia menyapa,
"D* ?" Aku kaget kecil. Pramugari tahu dari mana?
Dia bertanya, "D* mengajar di U*M?"
Kujawab, "Ya. Pernah, di U*M".
Dia senyum. "D* pernah mengajar saya. D* beri saya A untuk subjek D*!"
Kujawab balik, "Oh, ya ka? Awak baguslah tu! You must be good!"
Kusambung, "Program apa di U*M?"
Dia menjawab, "Diploma Pembangunan Manusia".
Walau disebutnya tahun graduasi, tidak berapa kedengar pula. Aku cuma mahu memikirkan masa itu, bagaimana graduan Diploma dalam bidang Pembangunan Manusia boleh 'tinggi di awan' kerjayanya! Walau apapun, Alhamdulillah!
Sayangnya, nama pada baju bekas pelajar yang molek wajah dan budi pekerti itu tak kuperhatikan. Juga terlupa nak kutanya. Walaupun gambarnya sempat kurekodkan.
Semasa dalam MAS, balik ke KL dari KK, entah di lokasi mana, aku ternampak kapal Dato' Tony Fernandez di bawah. Macam seekor ikan Japanese Carp dalam kolam yang luas. Tapi dia di depan! Namun MAS 737 yang kunaiki dapat memotongnya. Macam ada perlumbaan di ruang angkasa pula!
Dalam hatiku teringat, MAS pun sudah belajar berjimat cermat. Berjimat dengan banyaknya. Caj MAS juga sudah jadi rendah. Sudah ketara: untungya bertambah. Kelajuannya, dalam terbang meniru arah dan cara orang lain, juga terserlah.
Pun begitu, aku tertanya-tanya juga. Bolehkah MAS terus mengatasi cara bisnes angkatan 'kapal merah' Dato' Fernandez? Bersaing sihat, sambil benar-benar berjimat cermat? Dari segi kelajuan terbang tadi nyata dia boleh berjimat, dari segi kadar masa penerbangan. Dia pun 'orang' lama dan besar. Tentu lebih berkemampuan dalam banyak hal.


















